flukthette-web-topp.jpg

Denne hetta redder liv ved tunnelbrann

I vår og sommer har alvorlige branner rammet Oslofjordtunnelen og Fjærlandstunnelen i Sogn. For yrkessjåfører og andre bilister kan en flukthette bety forskjell på liv og død.

 

I år har Oslofjordtunnelen vært rammet av to alvorlige branner, mens 13 personer ble sendt til sykehus med røykskader etter en høydramatisk brann i Fjærlandstunnelen i Sogn.

Dette var kun tre av en lang rekke alvorlige tunnelbranner i Norge de senere årene. Årlig er det i snitt over 20 branner i de 1100 tunnelene på det norske riks- og fylkesvegnettet, viser tall fra Statens vegvesen.

* Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra TOOLS!

Billig forsikring

Med en såkalt flukthette plassert i kjøretøyet kan yrkessjåfører og bilister beskytte seg mot giftig røyk under en tunnelbrann. Hetten er spesialdesignet for bruk i farlige situasjoner, og er en billig forsikring dersom katastrofen først er ute.

– Røyken og gassen som utvikles ved slike branner er det aller skumleste. Det er de man i første omgangen må beskytte seg mot for å ha mulighet til å komme seg trygt i sikkerhet, forklarer markedssjef Karoline Klatran hos verneutstyrsprodusenten Skydda Norge.

Flukthetten er utstyrt med åndedrettsvern i kombinasjon med hette, og beskytter mot karbonmonoksid og giftige gasser som dannes ved en brann.


Ved tunnelbrann kan en enkel flukthette være forskjell på liv og død for billister. (Foto: Skydda Norge)

Norges Automobil-Forbund (NAF) ser positivt på at slike sikkerhetsprodukter blir bedre kjent blant landets bilister.

– En flukthette er et interessant produkt som kan være med på å redde liv, mener kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen.

Fakta: Dette gjør du ved tunnelbrann

  • Varsle vegtrafikksentralen gjennom nødtelefonene, ikke bruk mobil. Slik kan Statens vegvesens Vegtrafikksentral se hvilken tunnel og hvor i tunnelen du befinner seg.
  • Befinner du deg i en ettløpstunnel der trafikken går i begge retninger, må du varsle møtende trafikk, og deretter vurdere om du kan snu og kjøre ut. Går det ikke må man komme seg til nærmeste nødutgang.
  • Befinner man seg i en toløpstunnel der all trafikk går i en retning, må man ikke snu, men heller forlate bilen og gå til nærmeste nødutgang.
  • Kjør aldri inn i en tunnel som er stengt med bom eller røde lys.
  • Bruk brannslukkingsapparatene i tunnelen ved brann. Dette vil sørge for at brannalarmen utløses på vegtrafikksentralen og tunnelen stenges.

Kilde: Statens vegvesen

 

– Velegnet for yrkessjåfører

I Norge har flere enn 40 tunneler på riks- og fylkesveinettet 6 prosent stigning eller mer.

Belastningen slike stigninger gir – spesielt på tyngre kjøretøy – gjør disse tunnelene til verstinger når det gjelder brannfare.

– Flukthetten er svært velegnet for yrkessjåfører, eller andre, som kjører mye i tunnel. Men i prinsippet bør alle ha en flukthette eller flere liggende i bilen. Masken beskytter deg mot giftig røyk i en halv time, forteller Klatran i Skydda Norge.

Hetten er enkel å oppbevare i bilen. Den ligger i en vakuumpakket aluminiumspose, og veier bare 590 gram. Flukthetten åpnes kun ved behov, og kan derfor ligge i ti år uten at den trenger å byttes ut.


En flukthette er enkel å ta med og lett å ta på. (Foto: Skydda Norge)

Føre var

– Sikkerhet rundt tunnelbrann er en kompleks problemstilling. Men vi mener at et viktig steg på veien er å plassere ut flukthetter som en del av nødberedskapen i utsatte tunneler. Det er en billig forsikring. Mange tunneler i Norge er potensielle dødsfeller ved kraftig røykutvikling, og da er det bedre å være føre var, mener Karoline Klatran.

Skadesjef i Nemi Forsikring, Tom Stian Solstad mener flukthetten er positiv bidrag til økt sikkerhet for bilister.

– Vi ønsker alle tiltak som kan øke trafikksikkerheten velkommen, og mener flukthetten er et godt bidrag. Trolig er det et produkt som et mest aktuelt for profesjonelle sjåfører, sier Solstad.

Fakta: Hvorfor tunnelbranner er farligere enn andre branner

  • Røyken og ilden legger seg langsetter taket. Steinveggene rundt tunnelen absorberer varmen fra ilden, slik at temperaturen blir høyere enn i en brann på et åpent område. Dette øker faren for overtenning, særlig hvis det finnes brennbart isolasjonsmateriale i taket. Sammen med en trakteffekt – som forsterker evt. vind utenfra og bevegelser i luften som skyldes brannen – gjør dette at en tunnelbrann kan utvikle seg til en ildstorm.
  • Røyken blir langt mer konsentrert enn ved en brann av tilsvarende omfang på et åpent område. Den blir dermed tilsvarende giftigere og gjør det også vanskelig å orientere seg.
  • Konsentrasjonen av branngasser blir tilsvarende høyere, dermed også faren for en eksplosiv utvikling av brannen
  • Eksplosjoner får sterkere virkning enn i friluft fordi trykkbølgene kastes tilbake fra vegger og tak.
  • Det kan være ytterst vanskelig – i praksis umulig – å rømme fra en tunnelbrann, særlig i en lang tunnel.