flukthette-web-topp.jpg

Denne hetta redder liv ved tunnelbrann

I vår og sommer har alvorlige branner rammet Oslofjordtunnelen og Fjærlandstunnelen i Sogn. For yrkessjåfører og andre bilister kan en flukthette bety forskjell på liv og død.

 

I år har Oslofjordtunnelen vært rammet av to alvorlige branner, mens 13 personer ble sendt til sykehus med røykskader etter en høydramatisk brann i Fjærlandstunnelen i Sogn.

Dette var kun tre av en lang rekke alvorlige tunnelbranner i Norge de senere årene. Årlig er det i snitt over 20 branner i de 1100 tunnelene på det norske riks- og fylkesvegnettet, viser tall fra Statens vegvesen.

* Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra TOOLS!

Billig forsikring

Med en såkalt flukthette plassert i kjøretøyet kan yrkessjåfører og bilister beskytte seg mot giftig røyk under en tunnelbrann. Hetten er spesialdesignet for bruk i farlige situasjoner, og er en billig forsikring dersom katastrofen først er ute.

– Røyken og gassen som utvikles ved slike branner er det aller skumleste. Det er de man i første omgangen må beskytte seg mot for å ha mulighet til å komme seg trygt i sikkerhet, forklarer markedssjef Karoline Klatran hos verneutstyrsprodusenten Skydda Norge.

Flukthetten er utstyrt med åndedrettsvern i kombinasjon med hette, og beskytter mot karbonmonoksid og giftige gasser som dannes ved en brann.


Ved tunnelbrann kan en enkel flukthette være forskjell på liv og død for billister. (Foto: Skydda Norge)

Norges Automobil-Forbund (NAF) ser positivt på at slike sikkerhetsprodukter blir bedre kjent blant landets bilister.

– En flukthette er et interessant produkt som kan være med på å redde liv, mener kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen.

Dette gjør du ved tunnelbrann

  • Varsle vegtrafikksentralen gjennom nødtelefonene, ikke bruk mobil. Slik kan Statens vegvesens Vegtrafikksentral se hvilken tunnel og hvor i tunnelen du befinner seg.
  • Befinner du deg i en ettløpstunnel der trafikken går i begge retninger, må du varsle møtende trafikk, og deretter vurdere om du kan snu og kjøre ut. Går det ikke må man komme seg til nærmeste nødutgang.
  • Befinner man seg i en toløpstunnel der all trafikk går i en retning, må man ikke snu, men heller forlate bilen og gå til nærmeste nødutgang.
  • Kjør aldri inn i en tunnel som er stengt med bom eller røde lys.
  • Bruk brannslukkingsapparatene i tunnelen ved brann. Dette vil sørge for at brannalarmen utløses på vegtrafikksentralen og tunnelen stenges.

Kilde: Statens vegvesen

 

– Velegnet for yrkessjåfører

I Norge har flere enn 40 tunneler på riks- og fylkesveinettet 6 prosent stigning eller mer.

Belastningen slike stigninger gir – spesielt på tyngre kjøretøy – gjør disse tunnelene til verstinger når det gjelder brannfare.

– Flukthetten er svært velegnet for yrkessjåfører, eller andre, som kjører mye i tunnel. Men i prinsippet bør alle ha en flukthette eller flere liggende i bilen. Masken beskytter deg mot giftig røyk i en halv time, forteller Klatran i Skydda Norge.

Hetten er enkel å oppbevare i bilen. Den ligger i en vakuumpakket aluminiumspose, og veier bare 590 gram. Flukthetten åpnes kun ved behov, og kan derfor ligge i ti år uten at den trenger å byttes ut.


En flukthette er enkel å ta med og lett å ta på. (Foto: Skydda Norge)

Føre var

– Sikkerhet rundt tunnelbrann er en kompleks problemstilling. Men vi mener at et viktig steg på veien er å plassere ut flukthetter som en del av nødberedskapen i utsatte tunneler. Det er en billig forsikring. Mange tunneler i Norge er potensielle dødsfeller ved kraftig røykutvikling, og da er det bedre å være føre var, mener Karoline Klatran.

Skadesjef i Nemi Forsikring, Tom Stian Solstad mener flukthetten er positiv bidrag til økt sikkerhet for bilister.

– Vi ønsker alle tiltak som kan øke trafikksikkerheten velkommen, og mener flukthetten er et godt bidrag. Trolig er det et produkt som et mest aktuelt for profesjonelle sjåfører, sier Solstad.

Hvorfor tunnelbranner er farligere enn andre branner

  • Røyken og ilden legger seg langsetter taket. Steinveggene rundt tunnelen absorberer varmen fra ilden, slik at temperaturen blir høyere enn i en brann på et åpent område. Dette øker faren for overtenning, særlig hvis det finnes brennbart isolasjonsmateriale i taket. Sammen med en trakteffekt – som forsterker evt. vind utenfra og bevegelser i luften som skyldes brannen – gjør dette at en tunnelbrann kan utvikle seg til en ildstorm.
  • Røyken blir langt mer konsentrert enn ved en brann av tilsvarende omfang på et åpent område. Den blir dermed tilsvarende giftigere og gjør det også vanskelig å orientere seg.
  • Konsentrasjonen av branngasser blir tilsvarende høyere, dermed også faren for en eksplosiv utvikling av brannen
  • Eksplosjoner får sterkere virkning enn i friluft fordi trykkbølgene kastes tilbake fra vegger og tak.
  • Det kan være ytterst vanskelig – i praksis umulig – å rømme fra en tunnelbrann, særlig i en lang tunnel.