NTNU Revolve – Studenter i verdensklasse satser skyhøyt
Det blir mange timer i verkstedet dersom man skal nå målene om å spise kirsebær med de store.
Med TOOLS i verktøykassa og skyhøye ambisjoner har en gjeng ingeniørstudenter i Revolve NTNU lagt ned utallige timer i prosjektet som skulle ende i årets racerbil, klar til å hevde seg blant de aller beste.
I rundt 40 timer i uka over flere måneder har den frivillige studentorganisasjonen Revolve NTNU jobbet med sitt prosjekt Racerbil. Til sammen 62 studenter fra 19 ulike studieretninger har lagt bak seg utallige timer med konsept, design og produksjon, der det endelige målet har vært den høyteknologiske elektriske racerbilen LYRA, god nok til å stille til start i racingserien, Formula Student. Verdens største ingeniørkonkurranse for studenter innen motorsport. Siden man ikke kan bygge en racerbil uten høykvalitets verktøy har TOOLS, gått inn som sponsor og bidratt med verktøy, utstyr og rådgivning, som en del av å kunne realisere prosjektet. Slik har stundentgjengen kunnet gjøre jobben på en sikker måte.
SESONG PREGET AV OPP- OG NEDTURER
Med kun 70 startplasser i konkurransen har det utvilsomt vært et trangt nåløye å komme gjennom, likevel har det vært en hektisk sommer med konkurranser, opp og nedturer for gjengen fra Revolve NTNU.
– Sesongen begynte med første konkurranse i Østerrike, hvor vi lærte utrolig mye. Vi endte på en 3.plass i den dynamiske øvelsen Skidpad og en 6.plass sammenlagt, forteller Jonas Lillevold, Head of Production for Revolve NTNU. – Videre gikk turen til Ungarn som var vår første konkurranse hvor vi skulle kjøre både autonomt og manuelt, her begynte vi veldig bra og viste tidlig at vi hadde en av de raskeste bilene i konkurransen. Vi fikk hele fire topp-3 plasseringer, inkludert en førsteplass i Autonom akselerasjon og Autocross. Uheldigvis ble vi her diskvalifisert fra øvelsen som heter Endurance, og vi endte dermed opp på en sammenlagt 9. Plass, forteller han.
Head of Production for Revolve NTNU, Jonas Lillevold var spesielt fornøyd med innsatsen i Tyskland.
På tross av en sesongstart preget av diskvalifikasjon og lavere plassering enn ønsket, var dette bare starten for studentgjengen fra Trondheim. Neste stopp på sommerens konkurranseplan var nemlig Tyskland med flere race på agendaen, inkludert den gjeveste av alle konkurransene, nemlig Formula Student Germany.
– I Tyskland konkurrerte vi stort sett i toppen hele veien, og gjorde det bra både på de statiske og dynamiske øvelsene. Vi sikret en 3.plass på Skidpad, og to 4.plasser på de statiske øvelsene, Business Plan og Cost & Manufacturing. Siste konkurransedag fikk vi virkelig vist hva bilen vår var god for, og kjørte inn til en 2. Plass i Endurance. Samtidig sikret vi en førsteplass i Efficiency, som vil si mest batterieffektive bil. Vi endte med dette på en respektabel 4.plass sammenlagt av over 70 lag, og vi er utrolig stolte av resultatet og all innsatsen til hele teamet vårt, forteller Lillevold entusiastisk.
MYE LÆRDOM Å TA MED SEG
På spørsmål om veien videre er det utvilsomt mye god lærdom å ta med seg, både når det kommer til teamarbeid, konkurranser og byggingen av ny bil, som allerede er i planleggingsfasen. – Det blir en ny bil dette prosjektåret, og vi har planer om å lage en pålitelig bil som vi kan teste mest mulig til sommeren før konkurransene, forteller Lillevold. Om teamet rundt forblir det samme er derimot ikke sikkert. – Siden vi er studenter og noen blir ferdig med studiet, blir det naturlig at noen medlemmer forsvinner ut, men store deler av fjorårets team blir med videre til neste års sesong. Dette bidrar til at vi har masse dyktige kollegaer som gir oss en dytt i riktig retning, når vi trenger det. Videre tar vi med oss det vi har lært og bygger nå årets bil med store deler av denne kunnskapen.
Sjåfør Due- Tønnesen med bilen som ble brukt rundt om i Europa sommeren 2023.
NY TEKNOLOGI
Med en ny bil under utvikling og et team på jakt etter å hevde seg i toppen, er det naturlig nok noen endringer i både utseende og teknologi det jobbes med å få på plass. – Når det kommer til ny teknologi har vi nå et helt nytt chassis design, som er nesten 7 cm smalere på hver side, som gir mer plass til aerodynamisk design. Vi har i år lyst til å utvide sensorpakken vår for autonom kjøring til å inkludere et kamera i tillegg til LiDAR, som er en optisk fjernmålingsteknikk. For å få til det, så må vi behandle store mengder data fra kameraet, og kontinuerlig behandling av denne dataen i sanntid krever en prosesseringsenhet med grafikkort. En slik prosesseringsenhet er noe vi er på kontinuerlig leting etter, siden vi har høye ambisjoner om å være i toppen i både manuell og autonom klasse. Vi har allerede utmerket oss med en 1.plass i Autonom akselerasjon i Ungarn, men håper på at dette bare er starten, avslutter han.