Hvorfor jobbe i TOOLS?

Det finnes opptil flere gode grunner til det. Ikke minst også for kvinner.

TOOLS er Norges ledende leverandør av verktøy, maskiner, personlig verneutstyr og industrielt forbruksmateriell. Med rundt 600 ansatte, fordelt over hele landet og i en rekke ulike roller, er TOOLS en arbeidsgiver med mange spennende karrieremuligheter.

Unni Stene, HR-sjef i TOOLS Norge, er en av dem som daglig jobber for at TOOLS skal være et godt sted å jobbe. Det handler mye om at man skal ha godene som følger med det å jobbe for et stort selskap, samtidig som man får den personlige tilhørigheten man assosierer med å jobbe for mindre virksomheter.


 HR-sjef Unni ønsker flere kvinner til TOOLS

– Vi er et stort selskap med mange ansatte, men vi er spredt utover hele landet, fra Mandal i sør, til Kirkenes i nord. TOOLS-butikkenes lokale forankring, kombinert med de solide sentrale støttefunksjonene, gjør det mulig å skape en arbeidsplass hvor man kan få det beste fra begge verdener, forklarer HR-sjefen.


Mange muligheter og gode vilkår

I tillegg til medarbeiderne i de 55 TOOLS-butikkene rundt om i landet, består TOOLS av et stort apparat med uteselgere som oppsøker bedrifter og foretak for å tilby sine produkter. De har også et solid støtteapparat som jobber med innesalg, samt en gjeng som jobber opp mot de nasjonale kundene. For å nevne noe.

– Det er med andre ord mange spennende karrieremuligheter i TOOLS. Man kan for eksempel begynne i en butikk og gå videre til utesalg, innesalg eller andre typer støtteroller. Vi heter TOOLS, så mye dreier seg om verktøy, men vi jobber også med veldig mye annet. Her er det veldig mange spennende muligheter, forteller Unni.

Alle ansatte har goder og ordninger som følger med det å være en del av en stor organisasjon, samtidig som de jobber innen et lokalt marked.

– Vi har for eksempel helseforsikring og gode pensjonsordninger for alle ansatte. Vi sørger også for å ligge over tariff når det kommer til lønnsnivå. Og som en følge av de nye reglene i likestillingsloven gjennomfører vi i år en full kartlegging av lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i organisasjonen. Vi skal være transparente rundt dette for alle ansatte, understreker hun.

Unni er også stolt av at de satser stort på å utvikle gode ledere.

– Intern utvikling er veldig viktig for oss. Nå er vi i gang med å kjøre alle lederne våre gjennom et lederutviklingsprogram. Vi tror nemlig på at gode ledere også gjør det godt å være ansatt hos oss.


Likestilling og bærekraft

Hovedvekten av TOOLS sine kunder opererer innen relativt mannsdominerte bransjer, som bygg og anlegg, olje og gass og industri. Det er imidlertid ikke ensbetydende med at jobbene i TOOLS egner seg best for menn.

– Det lever en del myter om disse bransjene som gjør at mange jenter tror at en jobb i TOOLS ikke passer for dem. Det stemmer ikke. Heldigvis er det mye som har forandret seg de siste årene. Blant annet måten kvinnelige ansatte blir tatt imot og hvilke karrieremuligheter de har videre internt i TOOLS. Vi får stadig flere kvinner på laget – og flere skal det bli, understreker Unni.

I dag er det tre kvinner i TOOLS sin ledergruppe. Det gir en viktig signaleffekt for hele organisasjonen, mener hun.

– Det er noe vi ønsker skal gjenspeiles i resten av organisasjonen. Vi ønsker alltid å ha med kvinnelige kandidater når vi søker etter nye kollegaer. I tillegg til vår interne satsing på kvinner, jobber vi også eksternt for at flere jenter skal velge yrkesfag, sier HR-sjef Unni Stene.


Et godt arbeidsmiljø

Blant TOOLS sine 55 butikker er det i dag åtte butikker som har en kvinnelig butikksjef. Én av disse er Siv Malin Berge, som er butikksjef for TOOLS Ulsteinvik.


Butikksjef Siv Malin forteller om en sosial og trivelig jobb

– Dette er en sosial og trivelig jobb med fantastiske kunder og kollegaer. Her blir man godt kjent med kundene og hvilke behov de har. Jeg, som tidligere har vært snekker her i Ulsteinvik, får også fordelen av å treffe håndverkere jeg tidligere har jobbet sammen med, forteller hun.

Siv Malin har i en periode hjulpet til i butikken i Molde. Der har hun fått erfare at det finnes mange likheter ved de forskjellige TOOLS-butikkene.

– Her er det like hyggelige kunder og kollegaer som hjemme! Jeg kjenner godt igjen det gode arbeidsmiljøet og den hyggelige tonen man får med de lokale kundene, forklarer hun.

Espen Luka har vært butikksjef for TOOLS i Ålesund siden juni 2021. Etter å ha drevet egen jakt- og fiskebutikk i en årrekke, søkte han seg til TOOLS for å finne nye utfordringer.

– Butikkfaget kunne jeg, så en ny butikk med nye produkter virket veldig spennende. Her har vi 1200 kvm med stort sett alt folk trenger i arbeidshverdagen. Det er med andre ord nok å lære seg, men det er utelukkende positivt, sier han.


Butikksjef Espen forteller om et godt arbeidsmiljø og dyktige kollegaer

– Etter åtte måneder vet jeg at jeg har gjort et helt riktig valg. Vi har et utrolig godt arbeidsmiljø, dyktige kollegaer og hyggelige kunder. Selv om vi ofte har en hektisk og utfordrende arbeidshverdag, har vi det alltid veldig kjekt på jobb, sier Espen Luka, butikksjef for TOOLS Ålesund.